Ny Chatbotkommune - Hvordan kommer vi i gang?
Læs mere om, hvordan I bliver ny chatbotkommune her.
DDH overgik i februar 2025 til en ny chatbot platform, boost.ai.
Siden her bliver opdaterer løbende ift. overgangen og implementeringen på den nye AI platform.
Hvis du er ny kommune, der anvender DDH Chatbotten, eller overvejer du at få DDH Chatbotten i drift i din kommune, kan du læse og downloade en samlet præsentation om DDH Chatbotten og processen her:
Der er 8 steps for at sætte Chatbotten i drift på jeres hjemmeside:
De 8 steps er:
Aftalerne består af følgende dokumenter:
- Samarbejdsaftale - DDH
- Kundens databehandleraftale: IBM-DDH
- DDH Chatbot FAQ
- Bilag 1: DDH Chatbot Etablering- og driftsudgifter
- Bilag 2: Procedure for håndtering af sikkerhedsbrud
- Bilag 3: Procedure for autorisation og brugerstyring
- Bilag 4: Databehandleraftale
- Bilag 5: Tilslutningsaftale
Chatbotten har som udgangspunkt et fælles udtryk for alle kommune som en smilende robot. Kommunerne kan dog ændre farven på Chatbotten samt angive hvilke font Chatbotten skal skrive med, så det matcher kommunens hjemmeside.
Derudover skal I udpege de fire roller, som er beskrevet på siden Chatbot Organisering
Hvis kommunen ønsker at ændre designet af Chatbotten, så det matcher en eventuel lokal persona, så er dette en mulighed for ekstrabetaling
En kommune kan vælge udvidet kommuneadgang til Chatbotten, hvis de ønsker det. En udvidet kommuneadgang giver kommunen mulighed for at udbygge lokale områder.
DDH chatbot-teamet sørger for, at boost.ai opretter kommunen i chatbottens backend.
DHH chatbot teamet laver en evaluering af kommunens hjemmeside og laver en anbefaling for hvilke undersider, hvor chatbotten kan implementeres. Det er ultimativt op til den enkelte kommune, hvordan chatbotten implementeres. Opgaven udføres af den installationsansvarlige i kommunen.
DDH chatbot teamet sender et testlink til chatbotten,så I kan stille ligeså mange spørgsmål I vil. Derudover vil I få et link til administrationsmodulet. Se guiden herunder for en introduktion og gennemgang af administrationsmodulet.
Chatbotten henter en stor del af sin viden fra Selvbetjening.nu og lokale variabler fra Prokom. Derfor er det vigtigt, at alle relevante guides i Selvbetjening.nu er opdateret med korrekt information, og Prokom variabler er udfyldt, således Chatbotten er korrekt.
Udpeg en Prokom redaktør, som skal udfylde variabler for jeres kommune. DDH sørger for at give redaktører adgang.
Alle Prokom redaktører vil modtage undervisning i platformen.
I installationsvejledningen er der en beskrivelse af, hvordan hver kommune kan lave et testlink til at teste chatbotten, før den sættes i produktion.
Når I installerer disse scripts, vil Chatbotten være synlig i højre hjørne på den specifikke side.
Ved at installere disse scripts vil Chatbotten være tilgængelig for borgerne på jeres hjemmeside.
DDH vil sørge for at sende installationsvejledningen.